- کد مطلب : 6052 |
- تاریخ انتشار : 20 فروردین, 1401 - 12:45 |
- ارسال با پست الکترونیکی
امارات متحده به دنبال جذب قطعهسازان ایرانی
به نقل از دنیای اقتصاد امارات متحده عربی از نظر مساحت، سهم بسیار اندکی در بین کشورهای جهان دارد اما اقتصاد آن جزو اقتصاد کشورهای تاثیرگذار به شمار میرود؛ حال این کشور، به دنبال گسترش صنعت خودروی خود، از سرمایهداران ایرانی خواسته است در این کشور سرمایهگذاری کنند و گویا قصد دارد صنعت خودروی خود را با کمک سرمایهداران ایرانی ارتقا دهد.
اقتصادنويس به نقل از دنياي اقتصاد: سرمایهدارانی که اکنون با جان و دل در ایران به دنبال پیشرفت صنعت خودرو هستند، اما به دلایل زیادی از جمله عدم حمایت لازم و مدام مورد اتهام قرار گرفتن، به فکر سرمایهگذاری در مناطقی هستندکه مقرونبهصرفهتر باشد. اکنون دوبی یکی از کشورهای هدف قرار گرفته و این کشور نیز تلاش میکند خود را به عنوان یک قطب بینالمللی خودرو معرفی کند و قصد دارد به صنایع خودروسازی مطرح دنیا بپیوندد. اما این کار را چگونه انجام خواهد داد؟ با سرمایهداران، نخبگان خودرویی و قطعهسازان ایرانی؟ بله این کشور به وسیله نمایندگانش در ایران، از موقعیت خودروسازان و قطعهسازان و سرمایهداران ایرانی اطلاع پیدا کرده و حال برنامه دارد آنها را جذب کند.
امارات که قبلا نیز طعم شکوفایی اقتصادی با سرمایههای ایرانی را چشیده، دوباره دست به کار شده و این بار حربهای جدید برای جذب صنعتگران ایرانی دارد؛ این بار و با داغ شدن تب صنعت خودرو در شیخنشینهای حاشیه خلیج فارس در پی جذب قطعهسازان ایرانی برآمده است. برخی از تحلیلگران صنعت میگویند موقعیت ایدهآل، افزایش تقاضای زیاد برای خودروها و بخش لجستیکی قوی، امارات را به صادرکننده مجدد خودرو تبدیل کرده است که همین موضوع میتواند نگرانی در دل ایجاد کند. سعود ابوالشاورب، مدیر عامل شهر صنعتی دوبی معتقد است موقعیت جغرافیایی منحصربهفرد دوبی بین شرق و غرب، مزایای متعددی را برای شرکتهای خودروسازی در سراسر جهان ارایه میکند. الشاورب استدلال میکند: به همین دلیل است که دوبی به یک حلقه حیاتی در شبکه تجارت جهانی و دروازهای به منطقه تبدیل شده است. بخش خودروسازی دوبی نقش مهمی در دستیابی به برنامه پنج ساله این کشور برای افزایش تجارت خارجی دوبی دارد و از این رو جای تعجب نیست که برخی سرمایهداران ایرانی به دنبال فعالیت در این کشور باشند، اما آیا این کار باعث فرار نخبهها و سرمایهداران نمیشود؟ چرا وقتی خودمان در کشورمان نیروهای کارکرده، مهندسان نخبه و سرمایهداران بزرگ داریم نباید از آنها حمایت کنیم تا به فکر مهاجرت نیفتند. حمد بوامیم، مدیر عامل و رییس اتاق دوبی، گفته دفاتر نمایندگی ما در سراسر جهان نقش کلیدی در شناسایی فرصتهای صادراتی برای اعضای اتاق دوبی و جامعه تجاری گستردهتر در دوبی دارند؛ این یکی از صحبتها در خصوص جذب سرمایهدار بوده است. به ایران و به دهه ۷۰ برویم، زمانی که پروژهای ایران خودرو در اواخر این دهه متوقف شد، بیش از ۵۰ درصد مهندسان و مدیران نخبه فعال در مرکز تحقیقات و توسعه ایران خودرو که در این شرکت رشد یافته بودند، برای ادامه فعالیت در حوزه تخصصی خود وارد شرکتهای خودروسازی خارجی شدند.
حتی مهندسانی که در آن زمان روی پروژه مهم سمند و موتور ملی در شرکت تحقیق و تولید موتور ایران خودرو فعالیت میکردند به دلیل تغییرات پی در پی مدیریتی و تغییر استراتژی این شرکت به ناچار ایران را ترک کردند و در شرکتهایی مانند فولکس واگن، مرسدس بنز، تسلا، بوئینگ و ناسا موفقیتهای بسیار خوبی به دست آوردند. نکته جالب اینجاست پیمان کارگر یکی از مدیران ایرانی بود که در شرکت نیسان موفقیتهای زیادی کسب کرد و در حال حاضر مدیرعاملی شرکت اینفینیتی را بر عهده دارد. او در گذشته مدیریت شرکت رنو پارس را در ایران برعهده داشت. سالها قبل بخش زیادی از مدیران شرکتهای خارجی معتقد بودند پروژههای ایران باید پایان یابد چون زیانده و خطرناک است اما سرمایهداران و مهندسان ایرانی تلاش زیادی کردند تا نظر این شرکتها را نسبت به ایران تغییر دهند. کارشناسان صنعت خودرو میگویند تا زمانی که نگاه دولتی به صنعت خودرو وجود داشته باشد و مدیران ارشد خودروسازیها از طریق دولت و با انگیزههای سیاسی تغییر کنند، مشکلات این صنعت برطرف نخواهد شد بلکه با ادامه این روند صنعت خودروی کشور به مرز ورشکستگی نزدیکتر میشود.
ابراهیمینژاد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت میگوید نیاز رشد و توسعه صنعت خودرو اجرای دقیق و کارشناسی برنامه بلندمدت برای خصوصیسازی واقعی، ایجاد بازار رقابتی و آزادسازی واردات است.
حال چرا وقتی خودمان سرمایهدارانی داریم که با تمام وجود برای این مرز و بوم تلاش کردهاند تا این صنعت روی پا بایستد، باید نیروی کشور دیگری همچون امارات شود؟ اگر از کیفیت خودروهای داخلی انتقاد میکنند، چرا از فعالیت مثبت خودروسازان صحبت به میان نمیآورند؟ خودروسازان و قطعهسازانی که اکنون باعث شدهاند هزاران نفر از آدمهای این مرز و بوم مشغول به کار شوند و اگر در اثر این انتقادها، فعالیت خود را محدود کنند، افراد زیادی بیکار میشوند. وقتی در کشور نیروهایی داریم که از سرمایه خود، برای صنعت سرمایهگذاری کردهاند، جای دارد مورد تقدیر قرار گیرند و به دنبال جذب بیشتر آنها و ارتقای این صنعت باشیم.
آخرین اخبار
- استقبال ایران از سرمایهگذاری خارجی در توسعه بندر چابهار
- برنامه بانک مرکزی برای کنترل نرخ تورم چیست؟
- تورم بیسابقه خرداد به افزایش حقوق ۵۷ درصدی مرتبط بود؟
- طلای آبشده نخرید!
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
- نگاه گلگهر در تولید محصول باکیفیت، رقابتی است
- پیشبینی بانک جهانی از متوسط ۱۰۰ دلاری قیمت نفت در ۲۰۲۲
- نگاهی به روند شرکت باما
- ابر قدرت های تولید در جهان
- آثار تورم بالای ترکیه بر اقتصاد منطقه
- پیشبینی رشد جهانی کاهش یافت
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
- امارات متحده به دنبال جذب قطعهسازان ایرانی
- روزنامههاي اقتصادي 20 فروردين
- جزئیات ساخت پتروپالایشگاه 300 هزار بشکهای نگین مکران
- فروش ۲ محصول جدید ایران خودرو در نخستین فروش فوقالعاده ۱۴۰۱
- کمبود تراشه کارکنان مرسدس بنز را به تعطیلات میفرستد!
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی 16 فروردين
- ورود خودروی جدید سایپا به بورس
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
- پیشبینی رشد اقتصادی و قیمت دلار در سال جدید
- انتقاد از افزایش ۵۷ درصدی مزد کارگران از نظر علمی نادرست است
- پیچیدهترین شوک نفتی تاریخ
- زیان ۲۳ میلیارد دلاری ایران به دلیل همراهی با روسیه
- اعتراض دولت به افزایش ۱۳۰ هزار میلیاردی سقف بودجه
- کمک شش میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
- جنگ روسیه و اوکراین رکورد ۸ ساله قيمت نفت را شکست
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی ۴ اسفند ۱۴۰۰
- روند رشد نقدینگی رو به کاهش است
- صفحه اول روزنامه های اقتصادی ۲ اسفند ۱۴۰۰
- خبرهای تازه از آزاد شدن دارایی های ایران/ مذاکرات وین تا دو هفته دیگر به پایان می رسد؟
- پیش بینی عجیب بورس تا پایان سال
- چگونگی اعتراض به مالیات خانه و خودروهای لوکس
- وضعیت حاد و نگران کننده فقر در ایران
- عراق بهدنبال واردات گاز از قطر است
- طلا بر سر دو راهی| صعود به ۱۸۳۰ دلار یا سقوط تا ۱۷۵۳ دلار
- فدرال رزرودر دور بعد سورپرایز خواهد کرد؟
- فرصتها را به نفع ترکیه از دست دادیم
- لزوم سرمایهگذاری ۱۲ میلیارد دلاری در فشارافزایی چاههای گازی پارس جنوبی تا ۱۰ سال آینده
- استفاده از رمزارزها در تجارت بین الملل تا دو هفته آینده
- صفحه اول روزنامه های روز 20 دي
- بیش از ۳۰ میلیون ایرانی در فقر مطلق به سر میبرند/خط فقرِ ۴ میلیونی «معاونت رفاه» از کجا آمد؟
- کابینه رئیسی در آستانه خانهتکانی
- ترس ادامهدار تامین کسری بودجه از بورس
- نظر مثبت وزارت نفت به افزودن LPG به سبد سوخت
- نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه به روایت مرکز پژوهشها
- بورس يا كشتارگاه؟
- عرضه اولیه جدید در راه بورس
- با بازگشت به برجام، تورم ایران چند درصد میشود؟
- استقبال ایران از رویکرد ازبکستان برای استفاده از ظرفیتهای بندر چابهار
- هفته پرخبر از اقتصاد
- دومین سیگنال مثبت پولی به بورس
- تورم ناشی از حذف ارز۴۲۰۰ تومانی بیشتر است یا تداوم آن؟
- طلا باز هم گران شد
- واکنش بازارها در روز مذاکرات وین
- چرخهای نه چندان روان مذاکرات!
- و سهام عدالتي كه هر روز آب ميرود
- قیمت دلار و میزان افزایش حقوق و دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱
- کاهش ارزآوری پتروشیمیها در پی قطعی گاز
- میزان تاثیر برجام بر بازار بورس
- مرکز آمار: افزایش فاصله تورمی دهکها در آبان ۱۴۰۰
- یارانه آذر ۱۱۰ هزار تومان خواهد شد؟
- اولین شهر بیتکوینِ دنیا احداث شد
- دولت برای کسری بودجه اموال می فروشد
- امکان برداشت از همه حسابهای بانکی صاحب چک برای پاس شدن چک
- می خواهند با جوسازی، قیمت ارز پایه کالاهای اساسی را بالا ببرند
- قیمت بیت کوین اوج تاریخی خود را شکست؛ اینبار ۶۸ هزار دلار
- جزئیاتی از تجارت ۵۵ میلیارد دلاری ایران با ۱۴۲ کشور
- دولت باید متمم بودجه ۱۴۰۰ را ارائه میداد
- خزانه خالی شده؟!
- تورم کانادا در اوج ۱۸ ساله
- واکنش همتی به انتشار اخباری مبنی بر عدم اسقراض دولت از بانک مرکزی: استقراض غیرمستقیم انجام شده
- سهام عدالت را نفروشید
- ایران همچنان در لیست سیاه FATF
- زلزله FATF در بازار رمزارزها!
- ارز ۴۲۰۰ تومانی هزینه زیادی را بر فعالان اقتصاد تحمیل میکند
- بهترین تصمیم خودرویی برای دولت سیزدهم چیست؟
- افزایش نقدینگی و تورم با هرگونه خطا
- رئیس بانک مرکزی از صندوق بین المللی پول درخواست کمک فنی کرد
- اتحادیه اروپا چه برنامهای برای تجارت با ایران دارد؟
- انحراف ۷.۳ درصدی عملکرد بودجه سال ۹۹ از برنامه ششم توسعه بودجه
- سه دهه اقتصاد ایران ازکجا به اینجا رسید؟
- تقدیم پروژه های تهران به خاتم
- پیش بینی امیدوار کننده بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱
- مردم در بانکها بیش از ۴۳۰۰ هزار میلیارد تومان سپرده دارند
- تورم بی سابقه در ایران از ابتدای انقلاب!!
- واردات لوازم خانگی کره ای ممنوع شد
- صندوق بینالمللی پول در دوران کرونا به هر کشور چقدر کمک کرد؟
- حمله بانک مرکزی به نرخ سود بین بانکی
- صادرات بخش معدن از ۵ میلیارد دلار گذشت
- مصوبه ساماندهی صنعت خودرو به مجلس بازگشت
- رشد اقتصادی کشور در بهار ۱۴۰۰ به ۶.۲ درصد رسید
- اظهارات عجیب قاضی زاده درباره داراییهای بنیاد شهید
- هر بشکه نفت خام برنت در بالاترین قیمت یک ماه اخیر ایستاد
- واردات خودرو فعلا منتفی شد
- اعداد و ارقام عجیب عملکرد بودجه ۱۴۰۰
- کاهش قیمت سیمان هنوز در بازار تاثیری نگذاشته/ هر پاکت سیمان ۴۵ هزار تومان!
- نامهنگاری بینالمللی برای پیگیری حذف پلتفرمهای ایرانی توسط گوگل
- رستم قاسمی: مردم را صاحب خانهای در شأن یک ایرانی میکنیم
- جزئیات فروش فوری و فوق العاده سه محصول ایران خودرو
افزودن نظر جدید